“Als ik eindeloos tijd zou hebben, zou ik graag een heel jaar campagne voeren.”

9 October 2019Acties en projecten

De voorzitter van LOKO over de Oktobercampagne voor studenten

Lana Van den Heuvel zit momenteel in haar laatste jaar Bachelor Communicatiewetenschappen. Ze is ook al vijf jaar als vrijwilliger actief bij studentenkoepel LOKO en is sinds dit jaar voorzitter. Sinds vorige week ging de jaarlijkse oktobercampagne weer van start en is de organisatie vooral daarmee bezig.

Lana: “De oktobercampagne zal de komende vijf weken actievoeren rond deftig feesten en slim drankgebruik. Lazarus steunt de campagne sinds twee jaar, zowel inhoudelijk als financieel. Dit jaar focussen we met de oktobercampagne elke week op een ander stuk van het feestgedrag van studenten: het voor-feestje op kot, de route van het kot naar het café of de fakbar, verantwoord drinken en samen veilig thuiskomen. We willen de studenten niet alleen informeren, maar we bedachten ook ludieke interventies.”

Zo plant de studentenorganisatie een trajectcontrole, waarbij studenten een duurzame goodiebag krijgen wanneer ze gedurende een bepaalde afstand stil zijn en krijgen studenten die zich goed gedragen op straat een lift naar huis in een golfkarretje. En altijd met de achterliggende boodschap van smart drinking. 

Lana: “Op café en in de fakbars zetten we in op verantwoord drankgebruik: wissel water af met alcohol of ga voor non-alcoholische alternatieven. We organiseren ook een typisch kotfeestje in de fakbar van Letteren en Politika, compleet met non-alcoholische drankspelletjes. De fakbars zorgen er trouwens steeds voor dat non-alcoholische dranken zeker niet duurder zijn dan de alcoholische variant en bieden altijd gratis kraantjeswater aan.”

Twee jaar geleden contacteerde Lazarus de studentenkoepel om de handen in elkaar te slaan. Lazarus betekende een kantelpunt voor de campagne.

Lana: “De oktobercampagnes van de jaren vóór Lazarus waren erg beperkt omwille van ons beperkte budget. Vorig jaar werkten we voor het eerst samen met Lazarus en dat maakte een significant verschil. We kunnen nu eindelijk onze creativiteit en kennis over onze studenten ten volle gebruiken. Ideeën en impactvolle acties die vroeger niet haalbaar waren, zijn nu wel een optie.”

Naast financieel, steunt Lazarus de oktobercampagne ook inhoudelijk. Zo trok Lana met het Lazarus-project naar een internationaal congres rond sociale marketing en woonde ze verschillende workshop-dagen van het Lazarus-team bij.

Lana: “Inhoudelijk heb ik zoveel bijgeleerd. Zoals het begrip ‘the fun zone’ bijvoorbeeld, en het kantelpunt waarbij er te veel alcohol gedronken is en de sfeer niet meer leuk is. Tijdens de workshops kregen we ook steeds relevante feedback over welke doelgroepen we hebben en hoe we die het beste bereiken. Allerlei zaken die ik al twee jaar meeneem in de campagne, waar we veel mee doen. Bovendien kunnen we ook steeds bij een handvol experts aankloppen wanneer we vastzitten met onze campagne en geven ze ons ook graag een duwtje in de rug. Ze willen graag dat we het goed doen, dat is fijn en motiverend.” 

Op de vraag of ze merkt dat er de laatste jaren iets veranderd op het vlak van alcoholgebruik bij studenten, knikt ze. Er is duidelijk sprake van een andere mentaliteit.

Lana: “Ik voel bij mijn leeftijdsgenoten dat ze bewuster omgaan met alcohol. Studenten vragen bijvoorbeeld of de cantus ook op cola of water kan. Er is minder nood om veel te drinken, minder taboe om niet te drinken. We horen dat er nu ook bij de kringen wordt over nagedacht: meer non-alcoholische initiatieven, water als optie, … Zo heeft ook Ekonomika haar eigen campagne rond drankgebruik. Zij geven geen zuipkaarten meer bij quizzen bijvoorbeeld. En Letteren heeft steeds een aparte kaart met non-alcoholische initiatieven, met dezelfde promo’s als de alcoholische variant. Er is duidelijk iets aan het veranderen.”

Hoopvol, zo ziet ze de toekomst van de Leuvense student. Met minder overlast voor de Leuvense burger en verantwoordelijker drankgebruik. Al kan alles altijd beter natuurlijk.

Lana: “Als ik eindeloos tijd zou hebben, dan zou ik graag een jaar lang campagne voeren bij de studenten over overlast en smart drinking. Helaas zijn er maar 24 uren op een dag en zou ik daarvan toch ook graag acht uren slapen. En ook nog wat studeren natuurlijk (lacht).

De oktobercampagne van LOKO loopt nog tot eind oktober. Meer weten over de campagne? Surf dan naar www.loko.be/goegaan

error: Content is protected !!