Lazarus neemt deel aan de European Social Marketing Conference
Tijdens de eerste week van september vond de European Social Marketing Conference plaats in Antwerpen, een must voor communicatie- en beleidsprofessionals die werken aan projecten rond positieve gedragsverandering. De partners van Lazarus konden hier dan ook niet op ontbreken.
Lazarus ontmoet andere pilootsteden in New York
In juli ontmoette de coördinatoren van het Leuvense Lazarusproject hun collega’s uit de andere vijf pilootsteden. Ze kwamen samen op een driedaagse conferentie in New York om ervaringen te delen en te leren van elkaar.
Lazarus bezoekt Rock Werchter
Tijdens de jongste editie van Rock Werchter zette het festival samen met AB InBev volop in op alcoholvrij bier. Dat wilden de partners van Lazarus, een nuchtere kijk op drinken, graag van dichtbij bekijken.
Lazarus test sensibiliseringstraject in Health House
Een sensibiliseringstraject in Health House wil jongeren en studenten bewust maken van de effecten van alcohol. Dat traject werd in juli in een proeffase alvast getest door enkele jongeren.
CEO Inbev Carlos Brito zet schouders onder Lazarus
Op donderdag 7 juni brachten experten uit de medische, academische, politieke en industriële wereld hun visie op het waarom van het samenwerkingsproject Lazarus en op een aantal onderzoeken en onderzoeksresultaten. Carlos Brito, CEO van Global AB InBev, was ook speciaal naar Leuven afgezakt en zette zo mee zijn schouders onder het Leuvense project
Huisartsen zetten in op screening alcoholgebruik
In Leuven start het Lazarusproject onder leiding van het Academisch Centrum voor Huisartsengeneeskunde en in samenwerking met de huisartsen een project op om patiënten die gezondheidsrisico’s lopen door hun alcoholgebruik passend advies en behandeling te geven.
Grootschalig onderzoek naar alcoholgebruik in Leuven
‘Lazarus, een nuchtere kijk op drinken’ wil wetenschappelijke interventies doen om problematisch alcoholgebruik aan te pakken. Afgelopen weken voerde het onderzoeksbureau Indiville een nulmeting uit via klassikale enquêtes in het middelbaar onderwijs. Ze deden ook via face-to-face interviews aan huis bij Leuvense burgers van 16 jaar en ouder. Welke bevindingen kwamen uit dat onderzoek?
Lazarus in Health House
In het najaar start ‘Lazarus, een nuchtere kijk op drinken’ met een Smart Drinking-project in Health House. Dat project wil jongeren tussen 16 en 25 jaar bewustmaken van het verstandig omgaan met alcohol tijdens het uitgaan.
Lazarus en LOKO slaan de handen in elkaar voor de oktobercampagne
Bij de start van het academiejaar organiseert koepelorganisatie LOKO elk jaar opnieuw een campagne om studenten bewust te maken van de overlast die zo’n grote groep in een stad kan bezorgen. In het academiejaar 2018-2019 zal de oktobercampagne de focus leggen op het thema ‘Smart Drinking’. ‘Lazarus, een nuchtere kijk op drinken’ en LOKO slaan hiervoor de handen in elkaar.