Meer dan 800 leden van het Leuvense horecapersoneel zullen vanaf dit voorjaar deelnemen aan een opleiding rond het verantwoord omgaan met alcohol. De gratis opleidingen vinden plaats in Health House in Heverlee en kaderen in het Lazarus-project. Dat is een samenwerking van de stad Leuven en AB InBev om het onverantwoord drankgebruik in de stad aan te pakken en wordt financieel ondersteund door de AB InBev Foundation.

Een dronken caféganger die een extra pintje bestelt, een groepje jongeren dat hun Bob overtuigt om een Mojito te bestellen of een vaste klant die elke week nét dat drankje te veel op heeft. Het zijn maar enkele van de vele situaties van alcoholmisbruik waarmee de Leuvense horeca dagelijks te maken heeft. Het is voor horecapersoneel niet altijd evident om te weten hoe hiermee om te gaan. Daarom ontwikkelde het Lazarus-project samen met een aantal partners een op maat gemaakt trainingsprogramma. De cursussen vinden plaats in Health House (een uniek belevingscentrum over de toekomst van gezondheid en zorg) en worden begeleid door de stad Leuven en AB InBev.

Expertise van achter de toog

Erik De Rop, voorzitter van de Oude Markt: “Dat de trainingen plaatsvinden in Health House, is een enorme troef. Al die technische hulpmiddelen in Health House zijn echt heel indrukwekkend. We zijn ook dankbaar dat we de kans kregen om mee de verhalen uit te schrijven, om alles mee uit te werken vanuit onze kant van de toog. Eind vorig jaar hadden we enkele test-trainingen met een aantal horeca-figuren waarvan we denken dat ze een trekker kunnen zijn. Mensen die mee in een positief verhaal stappen en toch kritisch kunnen zijn. Die feedback gaan we nu verwerken en in maart starten we met onze trainingen. We willen graag 800 mensen door het traject krijgen, eerst het vast barpersoneel, daarna de tijdelijke mensen en dan de flexi-jobbers.”

Stappenplan

Het traject bestaat uit verschillende stappen. Zo leren deelnemers er niet alleen in interactie te gaan met dronken klanten, maar ook preventief in te grijpen. Er wordt bekeken hoe je niet alleen drinkmotieven kan herkennen, maar ook de verschillende stadia van alcohol-intoxicatie. En er is tijdens de opleiding ook aandacht voor het belang van alternatieven. Gratis water, alcoholvrije bieren, maar ook verfrissende mocktails komen aan bod.  Met de trainingen reiken de Lazaruspartners en de horeca het horecapersoneel concrete instrumenten aan om specifieke problemen te voorkomen en aan te pakken. Zo willen alle verschillende spelers samen hun verantwoordelijkheid nemen op het vlak van ‘smart drinking’.

Johan Geleyns, Leuvens schepen van handel en horeca, vestigt de aandacht op wat de stad reeds doet om het horecapersoneel te sensibiliseren en goed op te leiden: “We nemen in Leuven al heel wat initiatieven die bijzonder goed opgepikt worden. Zo hebben we een stadsmocktail, de Fonzie, speciale mocktailopleidingen voor het Horecapersoneel, maken we van ons horecapersoneel ambassadeurs voor onze stad – wat de verantwoordelijkheidszin doet toenemen-, plaatsten we meettoestellen voor alcoholintoxicatie in enkele parking en voeren we campagnes zoals Restosafe en sinds een jaar ook Lazarus. Plezant en verantwoord gaan in Leuven echt hand in hand.”

Mohamed Ridouani, burgemeester stad Leuven: “Leuven is in de eerste plaats een plezante uitgaansstad voor veel mensen. Soms ontstaat er overlast door onverantwoord alcoholgebruik. Om dat tegen te gaan, werken we graag zowel preventief als corrigerend. We kunnen daarvoor rekenen op een mooie samenwerking met de Leuvense horeca. Het is mijn ervaring van de laatste jaren dat je moeilijke zaken het beste kan aanpakken met respect voor en in overleg met elkaar. Daar komen de juiste oplossingen uit voort. Zo kan het Leuvense nachtleven nog plezanter, nog bruisender en veiliger worden dan het vandaag al is.”

Cybelle Buyck, VP Legal and Corporate affairs van AB InBev: “Als Leuvense brouwer zien we het als onze verantwoordelijkheid om ook in onze thuisstad te sensibiliseren rond alcoholgebruik. Binnen Lazarus zien wij Leuven als een testlab om campagnes uit te werken die de consument doen nadenken over alcoholverbruik. Doel is om het schadelijk alcoholverbruik in Leuven te doen dalen tegen einde 2020.”

Invulling trainingen

Deze trainingen konden uitgewerkt worden dankzij een stimulerende samenwerking tussen trekkers in de horeca, zoals Erik De Rop, en partijen zoals de stad Leuven, politie, Crime Control, Horeca Oude Markt, Horeca Leuven, AB InBev en LOKO. Ook Horeca Forma, het opleidingscentrum voor de horeca, is betrokken, wat de nodige ervaring garandeert op het vlak van opleiding van horecapersoneel en waardoor de opleidingen gratis kunnen aangeboden worden.

Lazarus, een nuchtere kijk op drinken, is een van de pilootprojecten die de onafhankelijke stichting AB-InBev foundation in zes steden over de hele wereld in het kader van de Global Smart Drinking Goals initieert. Mede dankzij financiële steun van de AB InBev Foundation binnen het Lazarus-project kon een versnelling hoger geschakeld worden om deze trainingen zeer concreet uit te werken.

Meer informatie over het Lazarusproject vind je op www.lazarus-project.be.

error: Content is protected !!